maanantai 22. helmikuuta 2010

Muriel Barbery: Siilin eleganssi

15.-22.2. Tilanne on tällainen: minä Renée, jolla on ikävuosia viisikymmentäneljä ja jaloissa liikavarpaita, minä joka olen syntynyt loassa ja jonka olisi kuulunut siellä pysyäkin, minä kerrostalon ovenvartija tulen illastamaan rikkaan japanilaisherran luokse vain siksi, että erehdyin hätkähtämään kuullessani lainauksen Anna Kareninasta, minä Renée - jota ujostuttaa ja pelottaa ytimiä myöten niin että olen pyörtyä, kun ajattelen miten sopimatonta ja suorastaan rienaavaa minun on olla tässä paikassa, johon toki voin astua sisään mutta joka kuuluu tyystin eri maailmaan kuin minä ja ovenvartijat ylipäätään - minä Renée siis kiinnitän vahingossa katseeni herra Ozun taakse, missä valojuova osuu pieneen tummakehyksiseen tauluun.

1 kommentti:

  1. Hei, tämän aion lukea. Kiitos hyvästä kuvauksesta!

    Sininen rooli

    VastaaPoista